سوالات متداول در مورد بیماری کبد چرب

۹ بازديد

 

خواب بر بخش های زیادی از زندگی و بر سلامت روان ما تأثیر می گذارد، و باید به اندازه خوردن درست و فعالیت بدنی کافی در طول روز به آن اهمیت داد. بسیاری از کانادایی ها به اندازه کافی نمی خوابند و تاثیر آن بر سلامت کبد آنها قابل مشاهده است. وقتی بعد از یک روز طولانی به خانه می رویم، بیشتر ما دوست داریم استراحت کنیم، استراحت کنیم و خود را از شر استرس خلاص کنیم. اما آیا می دانستید که خوردن غذاهای چرب یا شیرین و نداشتن فعالیت بدنی کافی به کبد شما استرس وارد می کند؟ با این حال، برخی از افراد ناراحتی در ناحیه شکم در سطح کبد، خستگی، احساس عمومی ناخوشی و ناراحتی مبهم را گزارش می دهند. با این حال، NAFLD در افراد بدون هیچ یک از این عوامل خطر، از جمله کودکان خردسال، تشخیص داده شده است.

اگر سیروز (پیشرفته ترین مرحله) ایجاد شود، می توانید علائم شدیدتری مانند زردی پوست و سفیدی چشم (یرقان)، خارش پوست، و تورم در پاها، مچ پا، پاها یا شکم داشته باشید. یک مقاله مروری در سال 2019 اشاره می کند که مصرف چربی اشباع شده، میزان چربی اطراف اندام ها، از جمله کبد را افزایش می دهد. بررسی سال 2019 در مجله Nutrients نشان داد که پروتئین سویا و آب پنیر باعث کاهش تجمع چربی در کبد می شود.

در حالت ایده آل، کاهش 10 درصد وزن بدن مطلوب است، اما اگر حتی 3 تا 5 درصد وزن اولیه خود را از دست بدهید، بهبود عوامل خطر می تواند آشکار شود. جراحی کاهش وزن نیز گزینه ای برای کسانی است که نیاز به کاهش وزن زیادی دارند. علائم بیماری کبد چرب معمولاً بدون علامت یا با حداقل علائم ظاهر می شود و این وضعیت معمولاً به طور تصادفی در طول آزمایشات معمول خون تشخیص داده می شود. بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) تجمع چربی اضافی در سلول های کبدی است که توسط الکل ایجاد نمی شود. اما اگر بیش از 5 تا 10 درصد وزن کبد چربی باشد، به آن کبد چرب (استئاتوز) می گویند.

درباره تغییراتی که می توانید برای رسیدن به وزن سالم تر ایجاد کنید، بیشتر بدانید. انجمن گوارش استرالیا GESA اطلاعاتی در مورد بیماری کبد چرب دارد. این ها به زبان های انگلیسی، عربی، چینی (ساده شده)، چینی (سنتی) و ویتنامی در دسترس هستند. افراد مبتلا به کبد چرب بیشتر در معرض خطر حمله قلبی و سکته هستند. اگر NASH دارید، ممکن است علائمی داشته باشید که ممکن است سالها طول بکشد تا ایجاد شوند.

چرا بیماری کبد چرب مضر است؟

مطالعه دیگری که از طیف سنجی رزونانس مغناطیسی پروتون برای اندازه گیری استئاتوز کبدی در شهرستان دالاس استفاده کرد، نشان داد که شیوع NAFLD 33.6٪ است [Szczepaniak و همکاران. 2005]. قابل ذکر است که ALT در اکثر (79%) این بیماران مبتلا به استئاتوز کبدی طبیعی بود [Browning et al. 2004]. مطالعات کالبد شکافی بر روی بیماران غیرالکلی گزارش شده نشان می دهد که استئاتوز در 36٪ از بیماران لاغر و در 72٪ از بیماران چاق رخ می دهد. علاوه بر این، استئاتوهپاتیت در 2.7٪ از بیماران لاغر و در 18.5٪ از بیماران چاق وجود دارد [Wanless and Lentz, 1990].
لطفاً بر روی این سایت https://www.shaino.ir کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری بدست آورید.

ممکن است لازم باشد دارو را به تدریج ترک کنید، و ممکن است لازم باشد به جای آن داروی دیگری را جایگزین کنید. با این حال، تقریباً یک سوم بیماران مبتلا به استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) هستند که می تواند به فیبروز و سیروز پیشرفت کند و آنها را در معرض خطر عوارض مرتبط با کبد و مرگ و میر قرار دهد [5،8،9]. بیماران مبتلا به NASH همچنین در معرض افزایش خطر مرگ و میر قلبی عروقی در نتیجه عوامل خطر متابولیک هستند که هم در NAFLD و هم در بیماری قلبی عروقی مشترک هستند [10،11]. چربی در کبد به طور معمول زمانی ایجاد می شود که فرد چربی و قند بیشتری نسبت به بدنش مصرف کند. این در افرادی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند شایع تر است، اما می تواند در بزرگسالان با وزن بدن سالم نیز رخ دهد.

مکمل روغن ماهی ممکن است یک گزینه درمانی ساده برای بیماران مبتلا به NAFLD باشد، اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است. مداخلات سبک زندگی تحت رهبری متخصص تغذیه (بیش از 12 ماه) از نظر کاهش وزن (5.6 در مقابل 0.6 کیلوگرم) و دستیابی به بهبودی NAFLD (64 در مقابل 20٪) نسبت به مراقبت استاندارد مؤثرتر بود [41]. اگر علائم و نگرانی های مداوم دارید با پزشک خود در مورد آنها صحبت کنید. اگر بیماری کبد چرب به سیروز پیشرفت کند، علائم شدیدتری ایجاد می شود. اینها شامل زرد شدن پوست و سفیدی چشم (یرقان)، تورم شکم و بزرگ شدن طحال می باشد. به منظور توسعه درمان دارویی موثر برای بیماران مبتلا به NAFLD یا NASH، کار بیشتری به وضوح لازم است تا درک ما از پاتوژنز و تاریخچه طبیعی این بیماری را افزایش دهیم.
برای مطالعه بیشتر مقالات، به این وبسایت به آدرس https://www.turktanz.ir سر بزنید.

متخصص گوارش یا کبد برای ارزیابی وضعیت کبد چرب. معیارهای کبد چرب حاد بارداری شامل وجود اختلال عملکرد کبد (حاد) پس از 20 هفته بارداری با یافته های آزمایشگاهی و بالینی حمایتی است. علائم و نشانه های رایج آپنه خواب شامل خروپف هنگام خواب، بیدار شدن از خواب با نفس نفس زدن چندین بار در شب، سردرد صبحگاهی، تحریک پذیری و احساس خواب آلودگی در طول روز است. اگر فکر می کنید ممکن است هر یک از این علائم را داشته باشید، با پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. اگر بخواهید بسنجید که خواب چقدر برای سلامت کبد شما مهم است، چقدر از بالا یا پایین در لیست قرار می گیرد؟

خواب ناکافی با تعدادی از نگرانی های سلامت جسمی و روانی ضعیف مرتبط است، از جمله افزایش خطر ابتلا به کبد چرب. کمبود خواب می تواند به تغییراتی در متابولیسم کلی شما کمک کند (مانند مقاومت به انسولین) که ممکن است بر روشی که کبد شما مواد مغذی را از غذاهایی که می خورید تبدیل می کند تأثیر بگذارد و حفظ بدن سالم را نسبت به وزن سخت تر کند. همچنین می تواند باعث شود در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی بیشتری داشته باشید که بر سطح کلی فعالیت بدنی شما نیز تأثیر می گذارد.

پزشکان ممکن است از آزمایش های خون، آزمایش های تصویربرداری و بیوپسی کبد برای تشخیص NAFLD و تفاوت بین کبد چرب غیرالکلی (NAFL) یا استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) استفاده کنند. هم بیماری کبد چرب الکلی و هم یک نوع بیماری کبد چرب غیر الکلی (استئاتوهپاتیت غیر الکلی) می توانند منجر به سیروز شوند. پزشکان می توانند مشکلات سلامتی ناشی از سیروز را با داروها، عمل ها و سایر روش های پزشکی درمان کنند. اگر سیروز منجر به نارسایی کبد شود، ممکن است به پیوند کبد نیاز داشته باشید.

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که ممکن است التهاب ناشی از NAFLD را کاهش دهد. با توجه به بررسی سال 2018 مطالعات، در حالی که برخی تحقیقات امیدوارکننده هستند، مطالعات بیشتری برای درک اینکه چه کسی و چگونه می تواند از این مکمل بهره مند شود، مورد نیاز است. طبق تحقیقات انجام شده در سال 2012، NAFLD می تواند مدیریت کلسترول را به تنهایی برای شما دشوارتر کند. هیچ دارویی برای NAFLD تایید نشده است، اگرچه برخی در آزمایشات بالینی هستند.

روزیگلیتازون و پیوگلیتازون همچنان استفاده می شوند و هر دو حساسیت به انسولین و آمینوترانسفرازها را بهبود می بخشند [Aithal et al. 2008; راتزیو و همکاران 2008; Neuschwander-Tetri و همکاران. 2003]. بیماری کبد چرب غیر الکلی در افرادی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند یا مبتلا به دیابت، کلسترول بالا یا تری گلیسیرید بالا هستند ایجاد می شود. کاهش وزن سریع و عادات غذایی نادرست نیز ممکن است منجر به بیماری کبد چرب غیر الکلی شود. بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) وضعیتی است که در آن چربی در کبد شما تجمع می یابد.

داروهایی نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند، یا با کاهش هوس شما یا ایجاد احساس بیماری در صورت مصرف الکل. چربی اضافی در کبد باعث التهاب کبد می شود که در نهایت منجر به زخم (فیبروز) کبد می شود. همچنین ممکن است منجر به بیماری های مزمن کبدی جدی تر، مانند سیروز یا سرطان کبد شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد