چگونه کتاب های صوتی می توانند به بهبود سواد کودکان کمک کنند؟

۷۵ بازديد

این باید با صدور مجوز یا فروش حقوق صوتی محتوای آنها به تولیدکنندگان کتاب صوتی که تخصص و هوش بازار را برای تولید و توزیع کتاب های صوتی برای همه، به ویژه معلولان چاپی، دارند، آغاز شود. زیرا «دولت نقش عمده‌ای در بخش کتاب‌های درسی ایفا می‌کند، زیرا خریدار و تأمین‌کننده اصلی کتاب‌های درسی در کشور است... فرصتی عظیم و بازاری آماده برای ناشرانی ایجاد می‌کند که می‌توانند این تقاضا را برآورده کنند» (Ry-Kottoh, 2017, p. 116)، دولت و حامیان مسائل مربوط به معلولیت و دسترسی برابر به آموزش باید مایل به سرمایه گذاری در پروژه های آزمایشی کتاب های صوتی باشند.

معتقدند که هیچ تفاوت آشکاری در نحوه استنتاج و درک مطالبی که می خوانند توسط افراد بینا و کم بینا وجود ندارد. با توجه به این واقعیت که دسترسی به خط بریل چالش برانگیز بود، و تغییر قابل توجهی از بریل به عنوان ابزار اصلی خواندن وجود داشته است (سیلورمن مقاله rk Times، روانشناس دانیل تی ویلینگهام توضیح می دهد که خواندن و گوش دادن در واقع وظایف بسیار مشابهی هستند. وقتی رمزگشایی، یا پی بردن به روابط حروف-صدا، خودکار است، فرآیندهای ذهنی درگیر در خواندن و گوش دادن اساساً یکسان است، به خصوص وقتی صحبت از متن روایی می شود. کتاب‌های صوتی می‌توانند بار اضافی را از بین ببرند تا در حالی که دانش‌آموز روی سایر مهارت‌های سوادآموزی خود کار می‌کند، بتواند وظیفه سطح بالاتر یعنی درک معنای متن را تمرین کند.

این نه تنها ناامید کننده است و باعث استرس عاطفی می شود، بلکه تجارب یادگیری را نیز محدود می کند. کتاب‌های صوتی به‌طور سنتی در مدارس توسط معلمان زبان‌آموزان زبان دوم، دانش‌آموزان ناتوان در یادگیری، و خوانندگان یا غیرخوانندگان در حال مبارزه استفاده می‌شود. در بسیاری از موارد، کتاب‌های صوتی در ارائه راهی برای دسترسی این دانش‌آموزان به ادبیات و لذت بردن از کتاب‌ها موفق بوده‌اند. وارلی می‌نویسد: «معلوم نیست که آیا کتاب‌های صوتی به دنیای معتبر کتاب تعلق دارند یا به دنیای مشکوک‌تر سرگرمی، معلمان دبستان و دبیرستان اغلب به آنها چشم‌پوشی کرده‌اند و بسیاری از آنها راه امن اجتناب را انتخاب کرده‌اند. وقتی به دانش‌آموزان فرصتی برای داشتن کتاب‌های صوتی در کلاس ارائه می‌شود، سرانجام دنیای آنها باز می‌شود.

وقتی بچه‌ها در سطح کلاس درس نمی‌خوانند، ممکن است هنوز همان کتاب‌هایی را که همکلاسی‌ها و دوستانشان می‌خوانند، نخوانند. در حالی که ما در Reading Partners برای حمایت از رشد دانش‌آموزان در همه زمینه‌های سوادآموزی از طریق آموزش یک به یک کار می‌کنیم، راه‌های زیادی وجود دارد که دانش‌آموزان می‌توانند مهارت‌های سوادآموزی خود را افزایش دهند. درگیر شدن با ادبیات و متون اطلاعاتی با استفاده از صدا راهی عالی برای ایجاد مهارت های شنیداری، توسعه روانی، تمرین درک و تفکر انتقادی، گسترش دایره لغات و دانش آنها از جهان، و داشتن تجربیات مثبت در مورد خواندن است. دانش‌آموزان می‌توانند به کتاب‌های بالاتر از سطح خواندن خود در صوت دسترسی داشته باشند، به این معنی که آنها در معرض واژگان ناآشنا و دشوارتر خواهند بود. از آنجا که آنها می توانند طیف گسترده ای از ژانرها را بدون نیاز به رمزگشایی مجموعه های جدید از کلمات کشف کنند، می توانند به راحتی دانش خود را از جهان ایجاد کنند و مهارت های تفکر درجه بالاتر را تمرین کنند. این امر به ویژه برای دانش‌آموزان مسن‌تری که روی رمزگشایی و روان‌شناسی اولیه‌تر کار می‌کنند، مهم است.

خوانندگان مبارز

دانش‌آموزان کلاس‌های 3 تا 8 مطمئناً با تجربیات متفاوت به کلاس درس می‌آیند، اما آن‌هایی که با خواندن هم مشکل دارند، حتی با آمادگی کمتری وارد کلاس می‌شوند. کتاب‌های صوتی انسان‌خوان، دانش‌آموزان را با واژگان دانشگاهی و زبان کتاب آشنا می‌کند. این قرار گرفتن در معرض کمک به ایجاد دانش پس زمینه آنها، یک جزء ضروری برای یک دانش آموز در حال تکامل است. اگر دانش‌آموزان رها شوند که فقط مطالب را در سطح خواندن خود بخوانند، ضرر می‌کنند. آنها فرصت های دسترسی به محتوا و اطلاعاتی را که نشان دهنده توانایی ها و عقل آنهاست از دست می دهند.

با دور زدن فرآیند رمزگشایی استرس‌زا و احتمالاً شرم‌آور، می‌توانند به مطالب درجه یک و همچنین محتوایی که بیشتر با علایق و توانایی‌های فکری آنها مناسب است دسترسی داشته باشند. همانطور که کتاب های صوتی همچنان محبوبیت پیدا می کنند، برخی از مربیان و والدین خوانندگان جوان ممکن است وسوسه شوند که آنها را به عنوان "تقلب" یا "بی دقت" رد کنند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که کتاب‌های صوتی می‌توانند به رشد برخی از مهارت‌های کلیدی سواد، به ویژه در دانش‌آموزانی که از خواندن خوششان نمی‌آید، مشکل در نشستن، ADHD، نارساخوانی یا سایر ناتوانی‌های یادگیری دارند، کمک کند. ما همچنین دریافتیم که کتاب‌های صوتی در جذب خوانندگان بی‌میل، در حال مبارزه و رشد مؤثر هستند.

استفاده از کتاب‌های صوتی در میان کودکان افزایش یافته است، اما این سوال همچنان ادامه دارد: آیا گوش دادن به یک کتاب صوتی به عنوان خواندن واجد شرایط است؟

یافته‌ها حاکی از آن است که استفاده نادرست از کتاب‌های صوتی توسط خوانندگان تأثیر مثبتی بر مهارت‌های خواندن و نگرش نسبت به خواندن دارد. این یافته‌ها با توجه به کمبود تحقیقات مرتبط با تأثیر کتاب‌های صوتی، علی‌رغم استفاده رایج از کتاب‌های صوتی، قابل توجه هستند. علاوه بر این، ناشران و نویسندگان باید مایل باشند تا فرصتی را که مزایای کتاب های صوتی نه تنها برای معلولان چاپی، بلکه برای همه خوانندگان، از جمله کسانی که برای خواندن تلاش می کنند، کشف کنند تا درک، سواد و توسعه مهارت های زبانی را افزایش دهند. ناشران می‌توانند نسخه‌های صوتی کتاب‌های خود، به‌ویژه کتاب‌های مدرسه را برای پلتفرم‌ها و دستگاه‌هایی که مناسب مدل‌های تجاری خود می‌دانند، مانند سی‌دی، آی‌پاد، پخش‌کننده‌های MP3، با گزینه‌هایی برای دانلود و پخش جریانی، در دسترس قرار دهند. از آنجایی که تامین مالی برای تولید کاتالوگ برای تولیدکنندگان کتاب های صوتی چالشی است، برای دولت، تامین کننده اصلی کتاب های درسی برای مدارس در غنا، مهم است که بودجه را به عنوان کمک هزینه در دسترس قرار دهد.


لطفاً جهت دسترسی به لیست بهترین دانلود کتاب صوتی کودک و نوجوان کلیک کنید
بسیاری از نابینایان دانش خود را از خط بریل به شایستگی، استقلال و برابری خود مرتبط می‌دانند (شرودر، 1998؛ همانطور که در خوچن، 2011 ذکر شد). برای معلولان چاپی، کتاب‌های به خط بریل بیشترین استفاده را در آموزش‌های ویژه و مدارس دارند، زیرا این کتاب‌ها در حمایت از سوادآموزی برای معلولان چاپی در بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه بسیار مهم هستند. این که آنها برای افراد تنبل هستند، این که "خواندن واقعی" نیست، که شما از گوش دادن یاد نمی گیرید. و همچنان یک اختراع شگفت‌انگیز برای خوانندگان کم بینا هستند، بلکه برای میلیون‌ها نفر که نمی‌توانند کتاب بخوانند، زیرا از نظر فیزیکی قادر به نگه داشتن جلد شومیز یا کتاب‌خوان الکترونیکی نیستند یا در خواندن به دلیل نارساخوانی یا آسیب‌های مغزی مشکل دارند. یک نظرسنجی که در میان خوانندگان خط بریل در غنا، کنیا و آفریقای جنوبی انجام شد، تغییراتی را در روندهای خط بریل و نیازهای بریل‌خوان‌های ناشی از مسائل دسترسی و مقرون به صرفه نشان داد. این مطالعه همچنین بیان کرد که توانایی دانش‌آموزان در استفاده مؤثر از مواد در خط بریل به میزان پیشرفت مهارت‌های لمسی خود و انگیزه شخصی برای مطالعه و استفاده منظم از مواد به خط بریل بستگی دارد.

دلایلی که چرا باید از امروز شروع به گوش دادن به کتاب های صوتی کنید

آموزش وسیله مهمی است که از طریق آن به افراد توانمند می شود تا زندگی خود را غنی کنند و سهم معناداری در توسعه اجتماعی داشته باشند. این امر برای کشورهای عضو سازمان جهانی مالکیت فکری الزام آور می کند که از روش خوب در دسترس قرار دادن "کپی های فرمت قابل دسترس" برای افراد غیر فعال چاپی پیروی کنند. یکی از انواع خواننده هایی که گوش دادن به متن را مفید می دانند، کسانی هستند که روان می خوانند، اما درک ضعیفی از خود نشان می دهند. فقدان درک ممکن است نتیجه ناتوانی دانش آموز در ایجاد تصاویر هنگام خواندن متن باشد. با خواندن داربستی با یک جزء صوتی، دانش آموزان ممکن است درک خود را از متن افزایش دهند.

در این مقاله ما در مورد دسترسی و استفاده از کتابهای به خط بریل برای معلولان چاپی در مدارس ویژه و آموزش در غنا بحث کرده ایم. مطالعه ما نشان داد که عرضه و دسترسی به کتاب‌های به خط بریل برای دانش‌آموزان و معلمان برای حمایت از آموزش و یادگیری، عمدتاً به دلیل چالش‌های تولید ناکافی است و بنابراین توصیه می‌کنیم کتاب‌های صوتی برای معلولان چاپی را بپذیرند. برای چاپ غیر فعال همانطور که تاترسال والین و نولین به درستی بیان کردند، "رسانه های جدید به ندرت جایگزین رسانه های قدیمی می شوند، زیرا عناصر و جنبه های اساسی دوباره مورد مذاکره قرار می گیرند" (ص. 471). مطالعه ما نشان داد که خط بریل تنها قالبی است که توسط معلولان چاپی در آموزش ویژه در غنا استفاده می‌شود.

بررسی ما همچنین شامل شواهدی است مبنی بر اینکه گوش دادن به یک کتاب صوتی به مهارت‌های شناختی مشابه با خواندن چاپی نیاز دارد، و همچنین از رشد مهارت‌هایی که کودکان برای خواندن نیاز دارند، از جمله درک زبان و توانایی درک و حفظ اطلاعات، پشتیبانی می‌کند. بررسی تحقیقاتی جدید ما که امروز منتشر شد، نشان می‌دهد که تعامل با کتاب‌های صوتی می‌تواند به مهارت‌ها و لذت خواندن کودکان و همچنین سلامت ذهنی و هوش هیجانی آنها کمک کند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر از سایت واوخوان بازدید نمایید
من در خانه کار می‌کنم، و اغلب اگر کاری انجام می‌دهم که نیاز به تمرکز زیاد ندارد، می‌توانم یک کتاب صوتی بگذارم، که به من امکان می‌دهد خیلی بیشتر از آنچه که در غیر این صورت قادر به انجام آن بودم، «بخوانم». به‌عنوان کسی که همیشه یک خواننده مشتاق بوده‌ام اما وقت آزاد زیادی برای خواندن کتاب‌های سنتی ندارد، کتاب‌های صوتی برای من نجات بخش بوده است. به عنوان معلم دانش آموزان ESL، مشتاقانه منتظر به اشتراک گذاشتن کتاب های صوتی با دانش آموزانم هستم.

27 دانش آموز بزرگسال که بر روی گواهی GED خود کار می کردند در این مطالعه شرکت کردند. این شرکت کنندگان طبق آزمون CASAS در پایین ترین محدوده سطح قرار گرفتند - این محدوده معادل درجه های 2-7 در سطح K-12 بود. شرکت کنندگان جمعیت شناختی متنوعی از نظر سن، نژاد، قومیت، سطح درآمد و سابقه مهاجرت تشکیل می دادند. گروه درمان از یک کتاب صوتی و نسخه متنی هنگام تجزیه و تحلیل یک افسانه برادران گریم استفاده کردند، در حالی که گروه کنترل فقط از نسخه متنی استفاده کردند. بر اساس یافته‌های این مطالعه، محقق به این نتیجه رسید که فناوری کتاب صوتی این پتانسیل را دارد که یک استراتژی مثبت برای کمک به زبان‌آموزان بزرگسال در افزایش مهارت‌های درک مطلب و لذت بردن از خواندن باشد. تحقیقات نشان داده است که دانش‌آموزانی که از خواندن لذت می‌برند و زمان بیشتری را به خواندن در داخل و خارج از مدرسه می‌گذرانند، از نظر تحصیلی برتری دارند و بهتر از کسانی که مطالعه نمی‌کنند، بهتر مطالعه می‌کنند (اندرسون و همکاران، 1988؛ مول).

به عنوان مثال، در حین خواندن یک کتاب معمولی، می توانید به سرعت خود را در حال منطقه بندی در داستان قرار دهید و چند صفحه به عقب برگردید. با این حال، در طول یک کتاب صوتی، کمی موذی‌تر است، زیرا فکر می‌کنید بیش از آنچه واقعاً هستید توجه می‌کنید، و زمانی که فاصله می‌گیرید، ردیابی آن ممکن است دشوار باشد. لزومی ندارد که کتاب های صوتی فقط برای زبان آموزان انگلیسی یا دانش آموزانی با ناتوانی در خواندن باشد. دسترسی یکسان به همه دانش‌آموزان به چنین کتاب‌هایی در کلاس درس می‌تواند به ایجاد جامعه‌ای از زبان‌آموزان کمک کند. دسترسی برابر بر اساس علاقه، به زبان آموزان انگلیسی و دانش آموزان دارای ناتوانی در خواندن فرصتی برای ارتباط با همکلاسی های خود می دهد. یک مرکز شنوایی می‌تواند به همه دانش‌آموزان کمک کند تا با ارائه فرصت‌هایی برای درگیر شدن در بحث‌های معنادار که باعث درک مطلب می‌شود، به خواسته‌های درسی پاسخ دهند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد