چگونه یک سخنرانی خوب ارائه کنیم

۴۶ بازديد

اگر ایده ارائه سخنرانی برای حضار باعث می شود کف دست شما عرق کند، امیدواریم که بتوانید در این واقعیت که شما تنها کسی نیستید که این واکنش را نشان می دهید، اطمینان حاصل کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که از هر پنج نفر یک نفر اضطراب سخنرانی در جمع یا PSA را تجربه می‌کند، که آن را به یکی از رایج‌ترین انواع اضطراب امروزه تبدیل می‌کند. یا در یک زمینه حرفه ای، تصور کنید که در مورد آینده شرکت خود ارائه می دهید. بسته به این که آیا شما با گروهی از مدیران سازمان خود صحبت می کنید یا با اتاقی پر از دانشجویانی که علاقه مند به ورود به این صنعت هستند، واقعاً متفاوت به نظر می رسد.

برای اولین بار، ممکن است در عملکرد سه ماهه گذشته غوطه ور شوید و بینش خود را در مورد تغییراتی که سازمان شما برای حفظ رقابت باید انجام دهد به اشتراک بگذارید. برای دیگری، احتمالاً کمی بیشتر کوچک‌نمایی می‌کنید، صنعت خود را معرفی می‌کنید و مشخص می‌کنید که شرکت شما چه می‌کند و به کجا می‌رود. حتی اگر این ده مرحله را دنبال کنید، احتمالاً قبل یا در حین صحبت کردن، کمی عصبی خواهید شد. این "انرژی" دارایی و مدرکی است که نشان می دهد شما به کیفیت ارائه خود اهمیت می دهید.

درک انتظارات و یادگیری جزئیات

اگر سخنرانی در جمع شما را مضطرب می کند، ممکن است تمایل داشته باشید که سخنرانی خود را کلمه به کلمه بنویسید تا در صورت فراموش کردن عبارت بعدی، بتوانید به آن نگاه کنید. با این حال، اگر تا به حال تماشا کرده باشید که سخنران در تمام مدتی که روی صحنه است، از یادداشت های خود خوانده است، می دانید که این کار موثر نیست.
لطفاً جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره مذاکره فروش به این سایت مراجعه نمایید
شما مخاطبان خود را از دست خواهید داد. درعوض، یادداشت های خود را به حداقل برسانید و برای هر نکته ای که می خواهید بیان کنید، فقط از اعلان های یک یا دو کلمه ای استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا جایگاه خود را حفظ کنید بدون اینکه مخاطب خود را کم کنید. سعی کنید اعتماد به نفس خود را نشان دهید، حتی اگر آن را احساس نمی کنید.

این بدان معناست که شما باید در حین صحبت کردن به آنچه می گویید فکر کنید. هر بار که تمرین می کنید، ممکن است سخنرانی خود را کمی متفاوت بیان کنید، اما این امکان انعطاف پذیری و فرصت سازگاری با مخاطبان را در صورت نیاز فراهم می کند. در ابتدا می‌توان به طور غیرمجاز صحبت کردن دشوار باشد، اما این سبک ارائه، خودانگیختگی ایجاد می‌کند، که می‌تواند بر میزان پذیرش مخاطب شما از شما و ایده‌های شما تأثیر بگذارد. برای صحبت خود، پیشنهاد می‌کنم ایده‌های اصلی مقدمه، بدنه و نتیجه‌گیری خود را روی کارت‌های یادداشت ۳×۵ که شماره‌دار هستند، بنویسید. به طور کلی، مطمئن شوید که کارت‌های یادداشت شما دقیقاً همین‌طور هستند - یادداشت‌های خواندنی روی کارت‌های آسان - و نه سخنرانی کامل. وقتی مخاطبان احساس نمی‌کنند که کلمات شما در مورد آن‌ها صدق می‌کند، وقتی نمی‌فهمند چه می‌خواهید بگویید، یا بدتر از آن، به ایده‌های شما اهمیت نمی‌دهند، در این صورت اسلایدها و برنامه‌های شما با دقت ساخته شده‌اند.

ارتباط چشمی با مخاطبان شما بسیار مهم است، و این به معنای نگاه کردن به اعضای مخاطب است. همیلتون گرگوری می گوید که 95 درصد مواقع به صورت دوستانه و صمیمانه به مخاطب نگاه کنید و از 5 درصد دیگر برای نگاه کردن به یادداشت های خود استفاده کنید. همانطور که مخاطب را بررسی می کنید، به دقت در مورد مناسبت فکر کنید. آیا شما یک سخنران اصلی هستید؟ ارائه مقاله؟ معرفی یک سخنران یا ریاست یک پنل؟ هر موقعیتی متفاوت است و نیاز به آمادگی متناسب با موقعیت دارد. (هیچ چیز آزاردهنده تر از این نیست که برای شنیدن یک گوینده زور بزنید). در مورد محدودیت‌های زمانی نیز با وجدان باشید - اگر 15 دقیقه به شما اختصاص داده شده است، سخنرانی یا ارائه خود را مطابق با آن آماده کنید.

با این حال، اگر به خوبی آماده شده باشید و به اندازه کافی تمرین کرده باشید، نگرانی خود را به میزان قابل توجهی کاهش خواهید داد. همچنین، در حین آماده سازی، تمرین و ارائه پیام خود مثبت فکر کنید. افکار مثبت می توانند در کیفیت سخنرانی یا ارائه شما تفاوت ایجاد کنند. مطمئناً عناصر دیگری از ارائه شفاهی و غیرکلامی وجود دارد که باید هنگام تمرین گفتار یا مقاله خود بررسی کنید. هدف شما این است که خود به خود به نظر برسید و احساس راحتی کنید، بنابراین زمان صرف شده برای تمرین ضروری است. تمرین در موقعیتی که تا حد امکان به موقعیت واقعی نزدیک است و در حضور دوستان یا با ضبط صوت ایده خوبی است.

در کار بر روی مهارت های ارتباط عمومی خودم، به تحصیلات گذشته، تجربه تدریس، توصیه های همکاران مختلف و آزمون و خطا اعتماد کرده ام. برای کسانی که برای اولین بار آب را آزمایش می کنند، ده مرحله زیر به عنوان راهی آسان و سازماندهی شده برای تهیه سخنرانی یا مقاله پیشنهاد می شود. وقتی برای گروهی که من را نمی‌شناسند درباره سخنرانی عمومی سخنرانی می‌کنم، همیشه دانشگاه‌هایی را که در آنها تدریس کرده‌ام و نام برخی از مدیران اجرایی را که مربیگری کرده‌ام ذکر می‌کنم. این برای لاف زدن نیست - و بگذارید واضح بگویم، شما باید از قضاوت خود استفاده کنید تا بفهمید چقدر اطلاعات باید ارائه دهید تا به نظر نرسد که شما لاف می گویید - اما این یک راه سریع برای من است تا به دست بیاورم.

برخی از سوالات را رها کنید

مخاطبان من بپذیرند که من منبع محکمی برای مشاوره ارتباطی هستم و باید به من گوش دهند. در برخی موارد، به مخاطبانم می گویم که اطلاعات خاصی در سخنرانی من از کجا آمده است. با گفتن «هاروارد این مطالعه را سال گذشته منتشر کرد...» من به یک منبع معتبر اشاره می‌کنم که اعتبار من به عنوان یک سخنران را تقویت می‌کند.

این به شما کمک می کند اعصاب خود را فراموش کنید و روی موضوع و شنوندگان خود تمرکز کنید، بنابراین بهتر می توانید آنها را درگیر سخنرانی خود کنید. سخنرانی خود را به سادگی، کلمه به کلمه، از روی یک مقاله نخوانید. این برای شنوندگان بسیار خسته کننده می شود.

در حین تمرین، تحویل کلامی و غیرکلامی خود را در نظر بگیرید. ارائه آواز شامل حجم، سرعت، زیر و بمی است. برای تنوع آوازی تلاش کنید که تنوع این عناصر است - بلندی / نرمی، سرعت / کندی، بلندی / پایین بودن. صدای یکنواخت و صاف یکی را از دست می دهد. همچنین، به یاد داشته باشید که زایمان غیرکلامی به اندازه ی کلامی وزن دارد.

زبان گفتاری نسبت به زبان نوشتاری رسمی و کلامی کمتر است، بنابراین خواندن باعث می‌شود شما سخت به نظر برسید و هرگونه احساس انرژی یا خودانگیختگی را در اجرای شما کاهش می‌دهد. خواندن از روی کاغذ شما را مجبور می کند به جای صحبت با مخاطب، به پایین نگاه کنید. درعوض، اگر «اسکریپت» دارید، آن را به یادداشت هایی تبدیل کنید که بتوانید از آن صحبت کنید، و فقط گاهی به آن نگاه کنید. با این حال، خبر خوب این است که این ترس نباید مانع از ارائه یک سخنرانی شگفت انگیز شود. این نکات سخنرانی عمومی می تواند به شما کمک کند تا کمی آرامش روی صحنه داشته باشید و در عین حال با مخاطبان خود ارتباط بهتری داشته باشید ... شما را به سخنران عمومی تأثیرگذارتری تبدیل می کند.

چه در سخنرانی تازه کار باشید و چه یک Toastmaster باتجربه، این مقاله‌های آموزشی به شما کمک می‌کنند تا مهارت‌های سخنرانی عمومی خود را تقویت کنید. نکاتی سریع و آسان برای نحوه تهیه و ارائه جایزه، استفاده از وسایل کمکی بصری و لوازم، گنجاندن زبان بدن در ارائه های خود و موارد دیگر دریافت کنید. با گذشت زمان و تمرین، مطمئناً بهبودی در توانایی خود در برقراری ارتباط و همچنین افزایش اعتماد به نفس خود خواهید دید.

به خود یادآوری کنید که می توانید این کار را انجام دهید و مخاطبان از شما می خواهند که موفق شوید. انرژی عصبی خود را مهار کنید و به خود بگویید که هیجان زده هستید - مطالب جالب و جذابی برای به اشتراک گذاشتن با مخاطبان دارید. همانطور که به جلوی اتاق می روید، خود را با اعتماد به نفس حمل کنید. صاف بایستید، به گروه نگاه کنید، نفس بکشید و لبخند بزنید. به جای میزان عصبی بودن خود، بر آنچه به مخاطب می گویید تمرکز کنید.

همچنین، مطمئن شوید که پیام شما با مناسبت مطابقت دارد. به عنوان مثال، صحبت در مورد یک موضوع جدی در یک رویداد خوشحال کننده نامناسب است. برای تقویت بیشتر مهارت‌های خود، کارآمدی ارتباط غیرکلامی خود را تقویت کنید.

از این گذشته، نحوه برخورد شما از طریق زبان بدن به اندازه آنچه می گویید مهم است. صیقل دادن مهارت های صحبت کردن در جمع به شما کمک می کند جهان را یک نفر در یک زمان تغییر دهید. اهمیت این مرحله را نمی توان به اندازه کافی برای سخنرانی ها و ارائه های کاغذی مورد تاکید قرار داد. بسیاری از مجریان متوجه نمی شوند که ارائه مقاله به این معنا نیست که مقاله، کلمه به کلمه، با سرعت سرسام آوری خوانده می شود. در عوض، «اطلاعات باید برای رسانه جدید بازنویسی شوند. تحت تأثیر جریان مقاله خود قرار نگیرید.» این بدان معناست که ایده های خود را بر اساس مخاطب، مناسبت و هدف ارائه خود سازماندهی کنید.

با سخنرانی غیرمستقیم، شما کاملاً آماده و تمرین می‌شوید، اما کلمه‌بندی دقیق سخنرانی در زمانی که واقعاً کلمات را بیان می‌کنید مشخص می‌شود. شما می خواهید از حفظ کردن صحبت خود اجتناب کنید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر از سایت دکتر علی خویه بازدید نمایید
در عوض، ایده های کلیدی خود را بشناسید و در حین صحبت آنها را به کلمات ترجمه کنید.

مارک تواین یک بار گفت: "معمولاً بیش از سه هفته طول می کشد تا یک سخنرانی بداهه خوب آماده کنم." بنابراین، شاید ترس شما از سخنرانی در جمع ناشی از عدم آمادگی کامل باشد. بنابراین، یکی از راه‌های غلبه بر این، تمرین، تمرین و تمرین بیشتر است. هر بار که سخنرانی خود را ارائه می کنید، راحت تر خواهید بود. شما شروع به یادگیری آن در داخل و خارج خواهید کرد و هنگام ارائه واقعی آن اعتماد به نفس خود را افزایش خواهید داد. تمرین ارائه یا سخنرانی شما به طور مستقیم به موفقیت شما به عنوان یک سخنران کمک می کند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد