زمانی که با تیم محلی دندانپزشکی کودکان مشورت کنید

۷۵ بازديد

به همین ترتیب، ترومای دندانی درمان نشده در نوجوانان تأثیر منفی بر خوردن و لبخند زدن دارد. علاوه بر تاثیرات عملکردی، فیزیکی و روانی ترومای دندانی، درمان ترومای دندانی می تواند گران باشد. به عنوان مثال، نتایج یک مطالعه نشان داد که هزینه درمان سالانه صدمات دندانی بین 3.3 تا 4.4 میلیون دلار آمریکا به ازای هر یک میلیون نفر در سوئد است. مطالعه دیگری همچنین گزارش داد که هزینه درمان صدمات دندانی از 2 تا 5 میلیون دلار آمریکا به ازای هر یک میلیون نفر در دانمارک متغیر است. والدین، مقامات آموزشی و کودکانی که درگیر فعالیت های ورزشی و تفریحی هستند باید در مورد عوامل خطر دخیل و مدیریت TDI آموزش ببینند.

قانون و ترومای دندانی

گاهی اوقات ممکن است هیچ آسیب قابل مشاهده ای به دندان وارد نشود، اما ممکن است پالپ همچنان آسیب ببیند. نوع مدیریت ترومای دندانی مورد نیاز بیمار بسته به نوع آسیب و سن آنها بسیار متفاوت است. صدمات دندانی در دوران کودکی ممکن است نیاز به کشیدن داشته باشد، در حالی که ممکن است در بزرگسالان برای ترمیم دندان آسیب دیده به درمان گسترده تری نیاز باشد. اگر فکر می کنید که از ترومای دندانی رنج می برید، برای مدیریت تروما در برامپتون با ما تماس بگیرید. نوع آسیب، فاصله زمانی بین آسیب و درمان، و نحوه درمان دندان پس از آسیب ممکن است بر سلامت کلی دهان و دندان شما پس از آسیب تأثیر بگذارد. این به جلوگیری از تحلیل دندان ها کمک می کند که زمانی اتفاق می افتد که بدن شما به دلیل آسیب دندانی، دندان را به عنوان نوعی دفاع از خود پس می زند.

کودکان مدرسه ای با وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین و متوسط ​​به احتمال زیاد در خانه های شلوغ زندگی می کنند که شانس آنها را برای تجربه آسیب های دندانی افزایش می دهد. برعکس، آموزش بالای والدین باعث افزایش آگاهی در مورد پیشگیری از ترومای دندانی و کاهش بروز تروماهای دندانی می شود. اینها دلایل کاهش احتمال ترومای دندانی را در میان نوجوانان خانواده های با درآمد بالا و تحصیلات بالا در مطالعه حاضر توضیح می دهند.

انسداد دندان

تلاش های تیمی شامل این متخصصان مختلف به بیمار کمک می کند تا نتیجه طولانی مدت موفقی دریافت کند. رعایت بهداشت دهان و دندان در حین و پس از آسیب تروماتیک دندان، برای جلوگیری از زوال دندان و ساختارهای پریودنتال ضروری است. مراقب کودکان و بزرگسالان مبتلا به آسیب‌های دندانی تروماتیک باید در مورد تکنیک‌های بهداشت دهان و دندان به‌ویژه در مناطقی که آسیب دندانی دارند آموزش و راهنمایی شود. دندانپزشک باید از درمان هایی که برای دندان های تروما انجام می شود آگاه باشد و از اقدامات بهداشت دهان و دندان که باید در افراد آسیب دیده دندان اعمال شود، دانش به روز داشته باشد.

شواهد نشان می‌دهد کودکانی که ضربه به دندان‌های قدامی خود را تجربه کرده‌اند، بیشتر از کودکانی که آسیب دندانی ندارند، از لبخند زدن، خندیدن اجتناب می‌کنند و بیشتر به شخصیت خود اهمیت می‌دهند. شایع ترین آسیب در دندان دائمی در بررسی ما شکستگی مینا-عاج بدون درگیری پالپ (38.4%) بود. مطالعات دیگر روند مشابهی را در توزیع TDI ها نشان داده اند، با تعداد بیشتری از آسیب های بافت نرم در دندان های شیری و افزایش آسیب های بافت سخت در دندان های دائمی [4، 22-24].

این فصل اقدامات بهداشت دهانی را که باید توسط افراد مبتلا به TDI دنبال شود برجسته می کند و همچنین شامل اقداماتی است که باید توسط دندانپزشک در چنین سناریویی دنبال شود. در مطالعه حاضر، تنها 20.5 درصد از شرکت کنندگان مراقبت های دندانی را برای ترومای دندان دریافت کردند. مطالعه قبلی روی کودکان مدرسه ای برزیلی گزارش داد که 27.6 درصد از دندان هایی که آسیب دندانی داشتند، مراقبت های دندانی دریافت کردند. مطالعه دیگری در برزیل نشان داد که 26 درصد از دندان‌هایی که آسیب دندانی داشتند، ترمیم شدند. از سوی دیگر، حمدان و رجب مشاهده کردند که تنها 3.1 درصد از دندان های آسیب دیده در کودکان مدرسه ای اردنی درمان شده اند. المجد و همکاران درمان دندان در 2.4 درصد از پسران 12 تا 14 ساله در عربستان سعودی گزارش شده است.

زمانی که با تیم محلی دندانپزشکی کودکان مشورت کنید

ضربه به بافت‌های سخت و نرم زمانی اتفاق می‌افتد که سوژه‌ای در اثر تصادفات وسایل نقلیه موتوری، درگیری‌های فیزیکی آسیب ببیند. سایر دلایل آسیب تروماتیک می تواند آزار خانگی در بزرگسالان و کودک آزاری در کودکان باشد. دندان های قدامی هم در دندان های شیری و هم در دندان های دائمی بیشتر تحت تاثیر ضربه های دندانی قرار می گیرند. دندان های قدامی شیری و دائمی نه تنها برای زیبایی مهم هستند، بلکه برای آوایی، جویدن، یکپارچگی بافت های نگهدارنده، سلامت روانی و روانی نیز ضروری هستند. آسیب های تروماتیک بخشی از سال های رشد هستند و می توانند زخم های دائمی همراه با اسکار بر روی افراد آسیب دیده داشته باشند. ترومای دندانی به آسیب ساختارهای دهانی و پری دهانی مانند دندان، لثه، رباط پریودنتال، استخوان آلوئولار اشاره دارد و همچنین بافت‌های نرم اطراف دندان‌ها مانند لب، زبان و غیره را درگیر می‌کند.

معلمان مدرسه و مربیان بدنی باید در مورد مدیریت اورژانسی TDI ها آموزش ببینند و برای کاهش عوارض پس از تروما در اولین فرصت با متخصص کودک و دندانپزشک مشورت کنند. اجرای برنامه های آموزشی بهداشت برای ارتقای سطح دانش عمومی در مورد پیشگیری و مدیریت TDI در مدارس ضروری است. هنگامی که سوژه ای دچار یک حادثه آسیب زا می شود، از نظر روانی آشفته است و ممکن است با زمان و مکان دچار سردرگمی شود. فرد مبتلا به ترومای دندان در حفظ بهداشت روزانه دهان با مشکل مواجه می شود و این منجر به تجمع پلاک دندانی می شود. بی توجهی به بهداشت دهان و دندان در حین و پس از ضربه دندان منجر به التهاب لثه می شود که در صورت عدم درمان ممکن است منجر به پریودنتیت و از دست دادن دندان شود. مطالعات همچنین نشان داده اند که کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان تحت تأثیر TDI است و تأثیر منفی بر OHRQoL کودکان و خانواده های آنها دارد.


جهت کسب اطلاعات بیشتر از سایت کلینیک تخصصی سبز بازدید نمایید
این مطالعه نشان داد که 39.5 درصد از نوجوانان به دندان های قدامی دائمی خود آسیب دندانی وارد کرده بودند. این یافته بالاتر از آن چیزی است که در مطالعات قبلی در عربستان سعودی گزارش شده بود که نشان می داد شیوع ترومای دندانی بین 31.4٪ تا 34٪ در نوجوانان بود. به عنوان مثال، ترومای دندانی در 9.1 درصد از نیجریه ای ها، 10.9٪ - 14.4٪ هندی، 16.5٪ - 34.79٪ برزیلی، 35.0٪ تایلندی، 36٪ ایرانی، 18.5٪ کانادایی و 43.8٪ از مدارس انگلیسی گزارش شده است. این نابرابری‌های ترومای دندانی در نقاط مختلف جهان را می‌توان با تفاوت در طرح‌های مطالعه، تخمین حجم نمونه، تکنیک‌های نمونه‌گیری، معیارهای ورود/خروج و روش‌های اندازه‌گیری توضیح داد. علاوه بر این، تغییرات در عوامل رفتاری، فرهنگی و محیطی در مکان‌های جغرافیایی مختلف، کودکان را مستعد درجات مختلفی از آسیب‌های دندانی می‌کند. بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های مطالعه، شکستگی مینای دندان شایع‌ترین نوع حوادث تروماتیک دندان بود که موید یافته‌های سایر مطالعات است.

با این حال، در برخی موارد، اگر استخوان ها یا بافت های ناحیه اطراف آسیب قابل توجهی داشته باشند، ممکن است هشت هفته طول بکشد. تجزیه و تحلیل عوامل اجتماعی جمعیت شناختی بر ترومای دندانی و دریافت درمان دندانپزشکی در مطالعه حاضر انجام شد. تجزیه و تحلیل رگرسیون لجستیک چندگانه شانس کمتری برای ترومای دندانی در بین کودکان خانواده‌های پردرآمد نسبت به خانواده‌های با درآمد پایین و متوسط ​​نشان داد. به طور مشابه، ارتون و العظمی کاهش خطر آسیب های دندانی را در میان نوجوانان خانواده های پردرآمد در کویت نشان دادند. مطالعه ما همچنین کاهش احتمال ترومای دندانی را در بین کودکان با تحصیلات بالای پدر نشان داد، اگرچه این رابطه معنی‌دار نبود. دام تکسیرا در میان کودکانی که از وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایینی برخوردار بودند، احتمال آسیب دندانی به حداقل یک دندان به طور قابل توجهی بیشتر بود.

این به التهاب و همچنین از بین رفتن عاج دندان یا سمنتوم (ماده بیرونی پوشاننده ریشه دندان) اشاره دارد.
لطفاً جهت دسترسی به لیست بهترین دندانپزشکی کلیک کنید
ترومای دندانی اصطلاحی است که برای توصیف انواع آسیب‌های صورت، از بریدگی‌های جزئی مینا گرفته تا شکستگی‌های پیچیده‌تر که اعصاب و ریشه دندان را درگیر می‌کند، استفاده می‌شود. ترومای دندانی یک اورژانس دندانی است و برای جلوگیری از عوارض بیشتر، از جمله آسیب دائمی دندان یا از دست دادن دندان، باید به سرعت و بدون تأخیر مشاهده شود.

عدم پاسخ به تست های حیاتی تا سه ماه غیرمعمول نیست و عدم پاسخ به تست های حیاتی همیشه نشان دهنده نیاز به درمان ریشه نیست - به خصوص در دندان های جوان و نابالغ. به پزشکان توصیه می شود حداقل به دنبال یک نشانه دیگر از نکروز پالپ مانند تورم دهلیز، ضایعات پری آپیکال و/یا تغییر رنگ چشمگیر تاج باشند. ارزیابی های دموگرافیک نشان دهنده شیوع بیشتر تروما در مردان در مقایسه با زنان (12-14) است. افتادن، دعوا، ورزش، تصادف و ضربه زدن به اقلام یا افراد از جمله عوامل ایجاد کننده شایع هستند (15-18). محیط خانه، مدرسه و خیابان مکان‌هایی با بیشترین فراوانی آسیب‌های تروماتیک دندان هستند که مهم‌ترین آن‌ها شامل شکستگی مینای دندان و شکستگی مینا و عاج بدون قرار گرفتن در معرض پالپ است (21-24). شکستگی های بدون عارضه تاج با پوشاندن عاج نمایان و با قرار دادن یک ترمیم زیبایی درمان می شوند.

علاوه بر این، نمی توان از طرح مطالعه مقطعی برای استنباط ارتباط های گزارش شده در مطالعه حاضر به عنوان روابط علی استفاده کرد. کودکان از مدارس دولتی در چند شهر استان شرقی استخدام شدند و نتیجه گیری در مورد تعمیم پذیری باید با دقت انجام شود. مطالعات آینده‌نگر بزرگی برای درک ویژگی‌های اپیدمیولوژیک مختلف مربوط به ترومای دندان مورد نیاز است. دندان‌های ثنایای مرکزی فک بالا شایع‌ترین دندان‌هایی هستند که با تروماهای دندانی درگیر می‌شوند و شکستگی مینای دندان شایع‌ترین نوع آسیب دندانی و به دنبال آن شکستگی عاج مینای دندان است. عوامل مختلفی مانند سن، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و تأثیرات محیطی نقش مهمی در اتیولوژی ترومای دندانی دارند. نخ دندان برای تمیز نگه داشتن نواحی بین دندانی و جلوگیری از تجمع پلاک بین دندانی باید در عمل بهداشت دهان و دندان گنجانده شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد