آنچه افراد مبتلا به دیابت باید در مورد سلامت دهان و دندان بدانند

۷۲ بازديد

با این حال، حفره ها شایع ترین بیماری مزمن دوران کودکی باقی می مانند. حدود 100 میلیون آمریکایی سالانه به دندانپزشک مراجعه نمی کنند، حتی اگر معاینات منظم دندانپزشکی و بهداشت خوب دهان و دندان می تواند از بسیاری از بیماری های دندان جلوگیری کند. بسیاری از مردم بر این باورند که تنها در صورتی نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارند که درد داشته باشند یا فکر کنند مشکلی وجود دارد، اما ویزیت منظم دندانپزشکی می تواند در طول عمر به سلامت دهان و دندان کمک کند. با پیشرفت های فراوان دندانپزشکی، تشخیص و درمان پیچیده تر و راحت تر از همیشه شده است. کمپین ها و سیاست های بهداشت دهان و دندان نیز می توانند تأثیرگذار باشند.

در حالی که بار جهانی پوسیدگی های دندانی درمان نشده در دندان های شیری و دائمی در 30 سال گذشته نسبتاً بدون تغییر باقی مانده است، بار کلی شرایط بهداشت دهان و دندان بر روی خدمات احتمالاً به دلیل رشد جمعیت و افزایش سن در حال افزایش است. به عنوان رهبر تیم بهداشت دهان و دندان شما، دندانپزشک شما سال ها آموزش تخصصی برای درک سلامت دهان و دندان شما به ارمغان می آورد. فقط دندانپزشکان می توانند دندان ها، لثه ها و دهان شما را معاینه کنند و هر گونه مشکلی که می تواند بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد را تشخیص دهند.

گزارش مشاوره غیررسمی منطقه ای که در مورد بهداشت دهان و دندان: ماندالای، میانمار، 24 اکتبر 2019

بیماری‌های مزمن مانند بیماری پریودنتال و بیماری‌های متابولیک قلبی چندین عامل خطر و مسیر مشترک دارند و همچنین می‌توانند بر یکدیگر تأثیر بگذارند. چندین بیماری دیگر دهان، شرایط و محصولات بهداشتی دهان نیز با سلامت کلی مرتبط هستند. تقویت مشارکت بین رشته‌های مرتبط در تحقیقات، توسعه جامعه و تلاش‌های پیشگیری برای دو طرف سودمند خواهد بود. ماموریت مجله Frontiers in Oral Health، پرورش ابتکارات بین رشته ای و چند رشته ای جدید است که بر سلامت دهان تمرکز دارد اما به آن محدود نمی شود.

ابتکارات پیشنهادی جدید دولت برای پیشبرد تحقیقات «استفاده محور» است که هدف آن حل مشکلات بهداشت عمومی عملی و واقعی است. این رویکردها می تواند به مداخلاتی برای پیشگیری، شناسایی و درمان بیماری های پیچیده از جمله دیابت، سرطان و بیماری آلزایمر منجر شود. چنین نوآوری همچنین می تواند به کاهش نابرابری ها و بهبود دقت در مراقبت های بهداشتی دهان کمک کند. پیشرفت‌های علمی و فناوری اخیر فرصت‌هایی را برای ایجاد مراقبت‌های بهداشتی دهان بر اساس عوامل خطر ژنومی، محیطی و اجتماعی-اقتصادی فرد فراهم می‌کند. همه‌گیری کووید-19 نیاز به بررسی مجدد سلامت و رفاه را از دریچه عوامل اجتماعی و سیستمی برجسته کرده است.

به نظر می‌رسد گروه‌هایی که در ایالات متحده بیشتر تحت تأثیر SARS-CoV-2 قرار گرفته‌اند، همان گروه‌هایی هستند که نرخ‌های نامتناسب بالای بیماری‌های دهانی دارند. حفره دهان یک مکان بالقوه عفونت SARS-CoV-2 و محل علائم کووید-19 است، 3 و تغییر وضعیت ایمنی در افراد مبتلا به بیماری پریودنتال می تواند بافت های دهان را مستعد ابتلا به عفونت SARS-CoV-2 کند. چنین مشاهداتی از این استدلال طولانی مدت حمایت می کند که پیوندهای بین حفره دهان و سایر سیستم های بدن یکپارچه سازی بهتر شیوه های ارائه مراقبت های بهداشتی را ضروری می کند. کووید-19 به طور دائم بر ارائه مراقبت تأثیر گذاشته و نابرابری های موجود را تشدید کرده است.

افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری لثه هستند. با مدیریت قند خون، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هر روز و مراجعه منظم به دندانپزشک، می توانید از بیماری لثه جلوگیری کنید. هرچه زودتر عادات بهداشت دهان و دندان را یاد بگیرید - مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و محدود کردن مصرف قند - راحت‌تر از اقدامات دندانپزشکی پرهزینه و مشکلات سلامتی طولانی‌مدت جلوگیری می‌کنید.

ما از دست نوشته هایی دعوت می کنیم که تحقیقات بیمار محور را پوشش می دهند، مانند کارآزمایی های بالینی تصادفی، مطالعات اپیدمیولوژیک، و همچنین تحقیقات سیاست گذاری، اجرا و انتشار. ضروری است که مردم و جوامع را برای رسیدگی به عوامل اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی تعیین کننده سلامت دهان و دندان، مانند عدم دسترسی به غذای سالم، درگیر کنیم. همزمان، سیستم‌های مراقبت بهداشتی باید نابرابری‌ها را در مراقبت‌های بهداشتی دهان و سایر خدمات و منابع در چارچوب چالش‌های مرکب که بر جمعیت‌های حاشیه‌نشین تأثیر می‌گذارد، از جمله نژادپرستی ساختاری و بین‌فردی، بشناسند. برای بهبود چشمگیر سلامت دهان و دندان در سراسر ایالات متحده، تغییرات سیاستی برای کاهش یا حذف نابرابری‌های اجتماعی، اقتصادی و سایر سیستم‌ها مورد نیاز است. بیماری های دهان قابل پیشگیری هستند و عوامل اجتماعی و سایر عوامل تعیین کننده سلامت باید در راهبردهای پیشگیری و درمان در نظر گرفته شوند.

موضوعات دیگر در مراقبت از بیمار

حدود 20 درصد از مردم در مقطعی از زندگی خود از ضربه به دندان رنج می برند. ترومای دهان و دندان می تواند ناشی از عوامل دهانی مانند عدم هماهنگی دندان ها و عوامل محیطی (مانند زمین های بازی ناامن، رفتارهای پرخطر، تصادفات جاده ای و خشونت) باشد. درمان پرهزینه و طولانی است و گاهی اوقات حتی می تواند منجر به از دست دادن دندان شود و در نتیجه باعث ایجاد عوارض برای رشد چهره و روانی و کیفیت زندگی شود.

نتیجه گیری به نظر می رسد کارکنان TCC با توجه به سهم بالای دندان های پر شده در شاخص DMFT از سطح خوبی از دسترسی و استفاده از خدمات مراقبت های دندانی برخوردار هستند. نگهداری بهتر و بهبود بیشتر سلامت دهان و دندان آنها مستلزم برنامه های ارتقاء سلامت دهان و دندان جامع و مستمر است. پیشگیری و کنترل بیماری ها، شرایط و آسیب های دهان و جمجمه صورت و بهبود دسترسی به خدمات پیشگیرانه و مراقبت های دندانی. توزیع نابرابر متخصصان بهداشت دهان و دندان و فقدان امکانات بهداشتی مناسب برای رفع نیازهای جمعیت در بیشتر کشورها به این معنی است که دسترسی به خدمات اولیه بهداشت دهان و دندان اغلب کم است. هزینه های پرداختی برای مراقبت های بهداشتی دهان و دندان می تواند مانع اصلی دسترسی به مراقبت باشد. پرداخت هزینه های لازم برای مراقبت های بهداشتی دهان و دندان یکی از دلایل اصلی هزینه های فاجعه بار بهداشتی است که منجر به افزایش خطر فقر و مشکلات اقتصادی می شود.

پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان ناشی از اختلالات روانی مستلزم شناخت نه تنها حفره دهان، بلکه همچنین از سلامت کلی و عوامل محیطی، روانی و رفتاری است که سلامت و رفاه را شکل می‌دهند. بیماری پریودنتال بافت هایی را که هم اطراف دندان را احاطه کرده و هم از آن حمایت می کنند، تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری با خونریزی یا تورم لثه ها، درد و گاهی اوقات بوی بد دهان مشخص می شود. در شکل شدیدتر، لثه می‌تواند از دندان و استخوان نگهدارنده جدا شده و باعث لق شدن و گاهی افتادن دندان‌ها شود.
لطفاً جهت دسترسی به لیست بهترین دندانپزشک کلیک کنید
تخمین زده می‌شود که بیماری‌های پریودنتال شدید حدود 14 درصد از جمعیت بزرگسال جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهند که نشان دهنده بیش از یک میلیارد مورد در سراسر جهان است.

آنچه افراد مبتلا به دیابت باید در مورد سلامت دهان و دندان بدانند

به طور معمول، دفاع طبیعی بدن و مراقبت های بهداشتی دهان و دندان خوب، مانند مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن، باکتری ها را تحت کنترل نگه می دارد. با این حال، بدون رعایت بهداشت دهان و دندان، باکتری ها می توانند به سطوحی برسند که ممکن است منجر به عفونت های دهان، مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. در اکثر کشورهای با درآمد کم و متوسط، شیوع بیماری های دهان با افزایش شهرنشینی و تغییر شرایط زندگی همچنان در حال افزایش است. این در درجه اول به دلیل قرار گرفتن ناکافی در معرض فلوراید، در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن مواد غذایی با محتوای قند بالا و دسترسی ضعیف به خدمات بهداشت دهان و دندان در جامعه است. بازاریابی مواد غذایی و نوشیدنی های سرشار از قند و همچنین تنباکو و الکل منجر به افزایش مصرف محصولاتی شده است که به شرایط بهداشت دهان و دندان و سایر بیماری های غیرواگیر کمک می کند. در طول 20 سال گذشته، علم درک ما را از مکانیسم‌های مولکولی و سلولی که زمینه‌ساز بیماری هستند تغییر داده است و جرقه‌ای برای کاربردهای بالینی برای بهبود سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها ایجاد کرده است.

اولین قدم مهم در مبارزه با دو علت اصلی سلامت دهان - پوسیدگی دندان و بیماری پریودنتال - درک این نکته است که از دست دادن دندان اغلب نتیجه بیماری یا آسیب است، نه پیامد اجتناب ناپذیر پیری. برنامه های آموزشی با تاکید بر اهمیت ارتقای سلامت دهان/پیشگیری از بیماری نیز برای افزایش آگاهی و جلوگیری از عدم توجه به سلامت دهان ضروری است. ما با هم می توانیم سلامت دهان و دندان را ارتقا دهیم و فرزندانمان را تشویق کنیم که مراقب وضعیت سلامت دهان و دندان خود باشند. چشم انداز مجله Frontiers in Oral Health ایجاد مسیرهای جدید برای بهبود سلامت دهان و متابولیک و بهبود سلامت و تندرستی کلی است. دهان نه تنها آینه سلامتی است، بلکه به طرق مختلف بر سلامت کلی تأثیر می گذارد و تحت تأثیر قرار می گیرد.


جهت کسب اطلاعات بیشتر از سایت کلینیک آلما بازدید نمایید
مسائل بهداشتی مانند دیابت نیز می تواند بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر بگذارد. مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و مراجعه به دندانپزشک می تواند به پیشگیری از بیماری در دهان و سایر قسمت های بدن شما کمک کند. امروزه اکثر آمریکایی ها از سلامت دهان و دندان بسیار خوبی برخوردار هستند و دندان های طبیعی خود را در طول زندگی خود حفظ می کنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد